Kategorie
 
 
 
 
 
PŘEPRAVNÍ ŘÁD CESTNÍ NÁKLADNÍ DOPRAVY

1. ZÁKLADNÍ USTANOVENÍ

1.1. Úvodní ustanovení

Tyto přepravní podmínky obsahují přepravní podmínky dopravce nezbytné pro uzavření přepravní smlouvy.

1. Dopravcem podle tohoto přepravního řádu je VALTEC spol. s r.o. se sídlem Lieskovská cesta 13 962 21 Lieskovec ve smyslu § 4 zákona č. 56/2012 Sb. o silniční dopravě, ve znění pozdějších předpisů.

2. Přeprava podle tohoto přepravního řádu je přemístění zboží, nákladu, průmyslového zboží a dalších požadovaných druhů zboží ve vnitrostátní silniční nákladní dopravě.

1.2. Druh provozované silniční dopravy a rozsah poskytovaných přepravních služeb

1. Dopravce provozuje silniční nákladní dopravu v následujícím rozsahu:

a) vnitrostátní silniční nákladní dopravu
b) mezinárodní silniční nákladní dopravu

2. Povaha prováděné silniční nákladní dopravy:

a) vozové zásilky
b) kusové zásilky
c) hotové betonové směsi
d) sypké materiály

3. Zásilky přepravované jednomu dopravci (odesílateli nebo příjemci) jednou jízdou vozidla se považují za vozové zásilky, pokud jejich hmotnost je větší než 2500 kg nebo bez ohledu na jejich hmotnost:

a) pokud využívá užitečné zatížení nebo nákladový prostor použitého vozidla
b) jestliže se po dohodě s dopravcem přeprava zásilky uskutečňuje zvláštní samostatnou jízdou vozidla nebo proto, že to vyžaduje povaha zásilky nebo provedení přepravy v požadovaném čase
c) pokud se z provozních důvodů zásilka nakládá nebo vykládá na dvou nebo více místech. Za jednotlivou jízdu vozidla se považuje i případ, kdy dopravce z provozních důvodů přeložil náklad na jiné vozidlo.

4. Za nakládku se považuje zásilka přepravovaná společně s jinými zásilkami nebo v rámci jízdy vozidla, která by jinak musela být vykonána bez nákladu.

1.3. Definice zboží přepravovaného dopravcem

1. Dopravce s ohledem na svou současnou technickou základnu přednostně přepravuje vozové zásilky.

2. Druhy přepravy podle technické základny, zejména kolejová vozidla:

a) přeprava hotových betonových směsí
b) přeprava ostatních druhů zboží na základě objednávek dopravců

3. Ostatní přepravy prováděné na základě podrobných objednávek od dopravců.

1.4. Zboží vyloučené z přepravy

1. Z přepravy je vyloučeno následující zboží:

a) věci, jejichž přeprava je zakázána obecně závaznými právními předpisy,
b) nebezpečné zboží
c) předměty, které jsou svými rozměry nebo hmotností nevhodné pro přepravu vozidlem dopravce s ohledem na užitečné zatížení, rozměry vozidel a stav komunikací, které mají být použity k přepravě; d) předměty, které jsou nevhodné pro přepravu vozidlem dopravce s ohledem na užitečné zatížení, rozměry vozidel a stav komunikací, které mají být použity k přepravě.
d) předměty vysoké nebo obtížně vyčíslitelné hodnoty (umělecké sbírky, starožitnosti atd.).

2. Dopravce nepřepravuje živá zvířata vzhledem ke svému současnému technickému zázemí.

3. Dopravce neprovádí zvláště nadměrné a nadrozměrné přepravy, které by vyžadovaly specializovanou technickou základnu.

4. Byla-li podána k přepravě zásilka, která je vyloučena z přepravy nebo jejíž přeprava je povolena za zvláštních podmínek, aniž by tato povaha zásilky byla dopravci oznámena, nebo byla-li taková zásilka přijata k přepravě na základě nesprávných nebo neúplných údajů, je odesílatel povinen zaplatit penále ve výši trojnásobku sjednaného přepravného za plnou hmotnost zásilky.

1.5. Podmínky příjezdu vozidel k nakládce a vykládce a rozsah spolupráce mezi odesílatelem a příjemcem a dopravcem

1. Dopravce, stejně jako odesílatel a příjemce, zajistí, aby smluvně dohodnuté přepravní řády byly v souladu s nařízením (ES) č. 561/2006 o harmonizaci některých předpisů v sociální oblasti týkajících se silniční dopravy. To zahrnuje zejména dodržování provozní doby míst nakládky a vykládky odesílatele a doby vykládky a vykládky příjemce tak, aby řidiči dopravce mohli dodržovat pracovní režim týkající se doby řízení, přestávek, denního a týdenního odpočinku.

2. Zásilku nebo její část, která vzhledem ke své povaze vyžaduje ochranu před poškozením nebo ztrátou během přepravy a manipulace, musí odesílatel předložit k přepravě v řádném obalu odpovídajícím podmínkám silniční přepravy.

3. Odesílatel je rovněž povinen zásilku řádně zabalit, pokud hrozí nebezpečí, že by bez obalu mohla během přepravy svými vlastnostmi způsobit škodu na osobách nebo jiných zásilkách a na dopravním prostředku nebo jiném zařízení dopravce. Dopravce nezkoumá, zda povaha zásilky vyžaduje obal nebo zda je použitý obal řádný. Odesílatel odpovídá za škody způsobené vadným nebo nevhodným obalem během přepravy na jiných zásilkách nebo na dopravním prostředku.

4. Odesílatel je povinen zajistit, aby obal zásilky nebo jednotlivých kusů zásilky svými rozměry, konstrukcí a pevností umožňoval použití paletizačních a mechanizačních prostředků pro nakládku a přepravu.

5. Odesílatel je povinen označit zásilku nebo její jednotlivé kusy, pokud to předepisují tyto přepravní předpisy nebo pokud je to nutné k usnadnění manipulace se zásilkou nebo k odstranění nebezpečí poškození nebo záměny. V případě přepravy kusových zásilek musí odesílatel každou zásilku zřetelně a nesmazatelně označit adresou odesílatele a příjemce. Musí dodržovat ustanovení Evropské dohody o mezinárodní silniční přepravě nebezpečných věcí (ADR).

6. Pokud povaha zásilky vyžaduje, aby s ní bylo při nakládce, přepravě a vykládce určitým způsobem manipulováno nebo aby byla uložena v určité poloze, je odesílatel povinen označit každý kus zásilky manipulační značkou pro označování přepravních obalů podle platných slovenských technických norem (STN), v případě jiných norem (např. IMO, pokud bude zásilka přepravována i po moři).

7. Pokud dopravce při převzetí zásilky zjistí, že zásilka nesplňuje podmínky pro balení a označení zboží, odmítne přepravu; pokud odesílatel potvrdí výhradu dopravce týkající se balení a označení zásilky uvedenou v nákladním listu nebo jiném přepravním dokladu, může dopravce zásilku přijmout k přepravě.

8. Dopravce je oprávněn kdykoli přezkoumat, zda zásilka odpovídá zápisům dopravce v přepravních dokladech (např. dodací list, nákladní list). Prohlídka zásilky v místě nakládky nebo vykládky se provádí za přítomnosti alespoň jedné osoby, která není zaměstnancem dopravce.

9. Zjistí-li dopravce před odjezdem vozidla z místa nakládky, že zásilka přijatá k přepravě byla vyloučena z přepravy, je povinen ji vrátit odesílateli a odesílatel je povinen ji převzít zpět.

10. Zjistí-li se při přejímce zásilky taková závada, že by její přepravou mohlo dojít k poškození vozidla nebo společně přepravované zásilky, je dopravce oprávněn odmítnout převzetí zásilky k přepravě; zjistí-li se závada až během přepravy, přeprava se přeruší. V případě přerušení přepravy postupuje dopravce jako v případě jiných překážek přepravy.

11. Odesílatel zásilky je povinen předat dopravci zásilku ve stavu způsobilém k silniční přepravě. Není-li zásilka způsobilá k přepravě nebo jsou-li zjištěny závady podle odstavce 10, může dopravce odmítnout její převzetí k přepravě. Odesílatel je povinen uhradit dopravci náklady spojené s přistavením vozidla k nakládací rampě, zdržením vozidla při nakládce nebo přerušením přepravy podle odstavce 10.

12. Skládá-li se zásilka z většího počtu kusů, je dopravce povinen zjistit počet kusů jen tehdy, je-li to s odesílatelem dohodnuto v přepravní smlouvě. Dopravce zaznamená výsledek kontroly do nákladního listu nebo o tom učiní zápis.

13. Hmotností zásilky se rozumí hmotnost nákladu včetně palet, přepravních skříní, kontejnerů apod. a s manipulačními a přepravními pomůckami odesílatele převzatými současně se zásilkou.

14. Hmotnost zásilky zjišťuje odesílatel a odpovídá za tento údaj, který musí být uveden v nákladním listu nebo jiných průvodních dokladech.

15. Dopravce je oprávněn kdykoli zkontrolovat hmotnost zásilky, zejména pokud má pochybnosti o správnosti těchto údajů ze strany odesílatele. Hmotnost zjistí úředním vážením nebo výpočtem, pokud je množství nákladu udáno počtem jednotlivých stejných kusů nebo počtem měrných jednotek a hmotnost jednoho kusu zásilky nebo měrné jednotky je známa nebo zjištěna vážením.

16. Způsob kontroly hmotnosti a výsledek kontroly zaznamená dopravce na všech částech nákladního listu nebo jiného přepravního dokladu, který je v době kontroly k dispozici.

17. Náklady na zjištění hmotnosti zásilky (např. úřední vážení apod.) nese odesílatel, pokud o zjištění hmotnosti požádal dopravce v přepravní smlouvě nebo pokud se hmotnost zásilky zjištěná dopravcem liší od hmotnosti uvedené odesílatelem o více než 3 %.

18. Pokud příjemce požádal o zjištění hmotnosti zásilky, nese náklady na zjištění hmotnosti zásilky rovněž odesílatel.

19. Odesílatel ve Slovenské republice si je vědom, že pokud bez vědomí řidiče vozidla nebo jeho provozovatele překročí při nakládce zboží největší povolenou celkovou hmotnost vozidla, největší povolenou hmotnost jízdní soupravy, největší povolenou celkovou hmotnost přípojného vozidla nebo největší povolenou hmotnost na nápravu vozidla, může být sankcionován policejním orgánem podle zákona Národní rady Slovenské republiky č. 8/2009 Z. z. o silničním provozu, ve znění pozdějších předpisů.

20. Zjistí-li dopravce, že byla překročena přípustná hmotnost nákladu nebo že byl náklad špatně rozložen vinou odesílatele v místě odeslání, je odesílatel povinen část zásilky vyložit nebo znovu naložit. Zjistí-li dopravce tuto skutečnost až během přepravy, např. v důsledku nesprávných údajů o hmotnosti, je oprávněn část zásilky vyložit nebo znovu naložit na náklady a odpovědnost odesílatele. Dopravce je povinen informovat odesílatele o tom, že zásilka má být vyložena nebo částečně vyložena, a je povinen tyto úkony zaznamenat do přepravního dokladu. Pro přepravu vyložené části zásilky je odesílatel povinen vystavit samostatný přepravní příkaz.

21. Odesílatel je povinen v přepravní smlouvě uvést přesné místo nakládky a vykládky (přesnou adresu) a rovněž oznámit dopravci případná omezení vjezdu určitých nákladních vozidel nebo v určitou dobu do místa nakládky nebo vykládky. Například zda se místo nachází v nízkoemisní zóně, v zóně s omezením vjezdu nákladních vozidel s určitou celkovou hmotností, s určitým zatížením na nápravu atd. Odesílatel je rovněž povinen uvést provozní dobu příjemce nebo časy, kdy lze vykládku provádět.

22. Obecně platí, že nakládku provádí odesílatel a vykládku příjemce, pokud se dopravce a přepravce nedohodnou jinak.

23. Nakládání a skládání nákladu na silnici je na Slovensku povoleno pouze tehdy, pokud to nelze provést mimo silnici. Náklad musí být naložen a vyložen co nejrychleji a tak, aby nebyla ohrožena bezpečnost silničního provozu.

24. Posádka vozidla není povinna nakládat a vykládat vozidlo ve smyslu přepravní smlouvy. Dopravce je povinen naložit nebo vyložit vozidlo pouze tehdy, má-li k tomu potřebné provozní zařízení a personál a je-li to výslovně dohodnuto v přepravní smlouvě a za dohodnutý příplatek k přepravní ceně. Z hlediska předpisů o bezpečnosti práce nesmí osádka vozidla dopravce používat manipulační zařízení dopravce, pokud nebyla proškolena v jeho obsluze.

25. Odesílatel je povinen včas učinit všechna nezbytná opatření k zajištění plynulé nakládky a k ochraně zásilky před poškozením. 26. Dopravce (odesílatel a příjemce) je povinen zajistit podmínky pro bezpečnost práce a hospodárné využívání vozidel dopravce. Zejména je povinen zajistit, aby místa a zařízení pro nakládku a vykládku byla udržována ve stavu umožňujícím rychlou a bezpečnou nakládku a vykládku zásilek, aby všechny plochy používané pro pohyb vozidel, včetně neveřejných přístupových cest, byly dostatečně zpevněné a udržované ve sjízdném a bezpečném stavu a aby na místech nakládky a vykládky bylo dostatečné osvětlení pro vozidla.

26. Obecně platí, že za upevnění nákladu ve vozidle odpovídá dopravce (odesílatel), který má o zásilce odpovídající znalosti. Odesílatel je povinen poskytnout přesné údaje o zásilce týkající se hmotnosti a rozměrů jednotlivých kusů. Pokud odesílatel vypracoval pokyny pro nakládku a upevnění zboží v silniční dopravě, musí je dopravci poskytnout v jazyce, kterému dopravce rozumí, v dostatečném předstihu před zahájením přepravy.

27. Řidič (zástupce dopravce) je povinen účastnit se nakládky a případně řídit rozložení nákladu na vozidle, např. z hlediska rovnoměrného zatížení náprav vozidla přepravovaným zbožím a z hlediska zajištění toho, aby při přepravě nebyla ohrožena bezpečnost a plynulost silničního provozu. Pokud odesílatel nedodrží pokyny dopravce a dojde tak k chybě při nakládání, zejména k přetížení vozidla, je dopravce oprávněn požadovat změnu umístění nákladu na vozidle nebo uložení nákladu či jeho části. Pokud dopravce není spokojen, může odmítnout přepravu nebo zajistit řádné uložení a složení nákladu na náklady a riziko odesílatele.

28. Pokud dopravce zajišťuje nakládku a vykládku vozidla, musí dbát na to, aby nedošlo k poškození vozidla a dalšího vybavení dopravce. Zejména není dovoleno spouštět těžší náklad z větší výšky na vozidlo.

29. Pokud dojde k silnému znečištění ložného prostoru vozidla při nakládce, vykládce nebo přepravovaným nákladem, je dopravce povinen zajistit jeho vyčištění na vlastní náklady po vyložení zásilky a v případě opakovaných přeprav po ukončení poslední vykládky. Pokud dopravce tuto povinnost nesplní, zajistí vyčištění vozidla na své náklady.

30. Pokud je nutné vozidlo dezinfikovat, zajistí dopravce tuto dezinfekci. Náklady na dezinfekci nese dopravce, u jehož zásilky byla dezinfekce nutná.

31. Je-li nutné cisternové vozidlo, cisternový kontejner nebo sud míchačky před nakládkou jiného druhu nákladu umýt, dopravce na tuto skutečnost upozorní dopravce v objednávce přepravy nebo v rámcové přepravní smlouvě. Náklady na mytí nese dopravce.

32. Příjemce může odmítnout převzetí zásilky nebo její části z důvodu poškození zásilky během přepravy pouze v případě, že poškození změnilo stav zásilky do té míry, že ji nelze použít k původnímu účelu. Příjemce však není povinen zásilku přijmout, pokud dopravce nesepsal za přítomnosti obou stran zápis o poškození zásilky. Zápis může být rovněž proveden v přepravním dokladu.

33. Námitky proti způsobu nakládky, překládky a vykládky podává dopravce (člen osádky vozidla) odesílateli, příjemci nebo jiným osobám písemně, například do nákladního listu.

34. Není-li v přepravní smlouvě dohodnuto jinak, považuje se za zpoždění dopravce při nakládce nebo vykládce doba od požadovaného času příjezdu vozidla dopravce k nakládce nebo vykládce do zahájení nakládky nebo vykládky a každé přerušení těchto prací, které nebylo způsobeno dopravcem, včetně vystavení přepravních dokladů k zásilce. Dopravce může požadovat finanční náhradu za dobu zpoždění, která by měla být dohodnuta v přepravní smlouvě.

2. Způsob uzavření a platnost smlouvy o přepravě zboží vnitrostátní silniční nákladní dopravou

2.1. Základní ustanovení smlouvy o přepravě zboží vnitrostátní silniční nákladní dopravou

1. Pokud si přepravu objednává podnikatelský subjekt u dopravce a uzavírá smlouvu o přepravě, platí ustanovení §§ 610-629 o smlouvě o přepravě zboží podle zákona č. 513/1991 Sb. obchodního zákoníku.

2. Smlouvou o přepravě věci se dopravce zavazuje odesílateli, že přepraví věc (zásilku) z určitého místa (místa odeslání) do určitého jiného místa (místa určení), a odesílatel se zavazuje zaplatit mu úplatu (přepravné).

3. Dopravce je oprávněn požadovat, aby odesílatel potvrdil požadovanou přepravu v přepravním dokladu, a odesílatel je oprávněn požadovat, aby dopravce písemně potvrdil převzetí zásilky.

4. Pokud jsou pro přepravu vyžadovány zvláštní doklady, je odesílatel povinen je předat dopravci nejpozději při předání zásilky k přepravě. Odesílatel odpovídá za škodu způsobenou dopravci nepředáním těchto dokladů nebo jejich nesprávností.

5. Není-li ve smlouvě stanoveno jinak, smlouva zaniká, jestliže odesílatel nepožádal dopravce o převzetí zásilky v době stanovené ve smlouvě, jinak do šesti měsíců od uzavření smlouvy.

6. Dopravce je povinen provést přepravu do místa určení s odbornou péčí ve sjednané lhůtě, jinak bez zbytečného odkladu. V případě pochybností začíná lhůta běžet dnem následujícím po převzetí zásilky dopravcem.

7. Je-li dopravci znám příjemce zásilky, je povinen mu zásilku vydat, nebo je-li příjemce podle smlouvy povinen zásilku v místě určení vyzvednout, oznámit mu ukončení přepravy.

8. Pokud dopravce zásilku příjemci nevydal, je odesílatel oprávněn požadovat, aby byla přeprava přerušena a zásilka mu byla vrácena nebo s ní bylo jinak naloženo, a je povinen uhradit náklady, které v souvislosti s tím účelně vynaložil.

9. Je-li ve smlouvě stanoveno, že dopravce má od příjemce před vydáním zásilky vybrat určitou peněžní částku (zásilka na dobírku) nebo provést jiný inkasní úkon, použijí se přiměřeně ustanovení o inkasu bankovních dokladů (§ 697 a násl. zákona č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník).

10. Objednává-li si přepravu zboží u dopravce fyzická osoba, která není podnikatelem, uzavírá se smlouva o přepravě nákladu podle § 765 a násl. zákona č. 40/1964 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.

2.2. Povinnosti objednatele přepravy a příjemce zásilky

1. Objednatel přepravy, nejčastěji odesílatel, je povinen poskytnout dopravci správné údaje o obsahu zásilky a její povaze a odpovídá za škodu, kterou dopravci způsobí porušením této povinnosti.

2. Odesílatel je povinen objednat přepravu u dopravce. Postačí forma objednávky e-mailem, faxem nebo telefonicky, pokud je následně vystavena písemná forma objednávky, pokud se dopravce s odesílatelem nedohodnou jinak.

3. Objednávka přepravy může být vystavena na jednu přepravu nebo na určitý počet přeprav. Pokud se bude přeprava opakovat a přeprava bude trvat delší dobu, je vhodnější uzavřít rámcovou smlouvu o přepravě mezi dopravcem a objednatelem.

4. Objednávka přepravy musí obsahovat údaje nezbytné pro provedení přepravy a vystavení faktury podle platných právních předpisů. 5. Pro správné uzavření přepravní smlouvy musí objednávka nebo návrh přepravní smlouvy obsahovat následující údaje: a) obchodní jméno objednatele přepravy, adresu, IČ, DIČ, e-mail, telefonní číslo a případně další kontaktní údaje b) údaje o zásilce (druh, hrubá hmotnost (hmotnost včetně obalu a také palety), počet kusů, rozměry, požadavky na upevnění apod. (c) místo odeslání a místo určení zásilky (přesná adresa) d) v případě potřeby čas nakládky a čas vykládky e) u zásilek přepravovaných k opravě také informace o druhu a rozsahu poškození f) sjednanou odměnu za provedení přepravy (cenu přepravy)

5. Objednávka přepravy musí být podána tak, aby mezi dnem přijetí objednávky dopravcem a dnem požadované přepravy uplynuly dva pracovní dny, pokud není dohodnuto jinak.

6. Pokud jsou k přepravě nutné zvláštní doklady, je odesílatel povinen je předat dopravci nejpozději při předání zásilky k přepravě. Odesílatel odpovídá za škodu způsobenou dopravci jejich nepředáním nebo jejich nesprávností.

7. Zákazník je povinen při objednání přepravy oznámit dopravci vyšší cenu zásilky, než je aktuální tržní cena.

8. Při přepravě zboží, jehož cena je vyšší než 50.000,-Eur, je zákazník povinen tuto hodnotu oznámit a doložit dopravci s ohledem na pojištění odpovědnosti dopravce za přepravu zásilky.

9. Dopravce je povinen na žádost odesílatele písemně potvrdit převzetí zásilky.

10. Přepravní smlouva vzniká mezi objednatelem (odesílatelem nebo příjemcem) a dopravcem a) přijetím objednávky dopravcem b) jde-li o přepravu, kterou není třeba objednávat tak zahájením přepravy, převzetím zásilky k přepravě

11. Objednávka je přijata a) dojde-li k ústní nebo telefonické dohodě mezi dopravcem a odesílatelem o rozsahu, době nebo způsobu provedení požadované přepravy, nebo b) okamžikem, kdy objednatel přepravy obdržel písemné, e-mailové, faxové nebo jiné věrohodné potvrzení o jejím přijetí dopravcem, pokud odesílatel o takové potvrzení požádá, je dopravce povinen mu vyhovět, c) okamžikem zahájení objednané přepravy dopravcem, pokud nebyla objednávka přijata podle předchozích odstavců.

12. Přijme-li dopravce návrh příjemce na další přepravu zásilky jinému příjemci, vzniká nová přepravní smlouva.

13. Při přijetí objednávky přepravy nebo uzavření přepravní smlouvy může dopravce požadovat, aby objednatel přepravy složil zálohu až do výše 80 % sjednané ceny nebo předběžné ceny za přepravu. Dopravce je povinen potvrdit přijetí zálohy a vystavit požadované daňové doklady (např. zálohovou fakturu).

14. Do doby vydání zásilky je odesílatel oprávněn dávat dopravci nové příkazy za podmínek stanovených tímto přepravním řádem.

15. Dopravce má nárok na sjednanou odměnu, a nebyla-li odměna sjednána, na odměnu obvyklou v době uzavření smlouvy s přihlédnutím k obsahu závazku dopravce.

16. Dopravce má nárok na přepravné, byla-li přeprava provedena do místa určení, pokud smlouva nestanoví jako rozhodující kritérium jinou cenu.

17. Nemůže-li dopravce dokončit přepravu pro okolnosti, za které neodpovídá, má nárok na poměrnou část přepravného s přihlédnutím k již uskutečněné přepravě.

18. Je-li ve smlouvě určen příjemce zásilky, nabývá práva ze smlouvy, když požádá o vydání zásilky poté, co zásilka došla do místa určení nebo po uplynutí lhůty, kdy tam měla dojít. Tímto okamžikem přecházejí na příjemce i nároky na náhradu škody na zásilce. Dopravce však zásilku příjemci nevydá, pokud by to bylo v rozporu s pokyny, které mu dal odesílatel. V takovém případě je odesílatel nadále oprávněn se zásilkou nakládat. Pokud odesílatel pověří dopravce jinou osobou než příjemcem, nabývá tato osoba práva ze smlouvy stejným způsobem jako původní příjemce.

19. Přijetím zásilky přebírá příjemce odpovědnost za úhradu pohledávek dopravce vůči odesílateli z titulu smluv týkajících se přepravy přijaté zásilky, pokud příjemce o těchto pohledávkách věděl nebo měl vědět.

20. Dopravce má k zásilce zástavní právo k zajištění svých pohledávek ze smlouvy po dobu, po kterou může zásilkou disponovat.

2.3. Odpovědnost dopravce za poškození zásilky a za nedodržení přepravních podmínek

1. Dopravce odpovídá za škodu na zásilce, která vznikne po jejím převzetí dopravcem až do vydání zásilky příjemci, ledaže by jí dopravce nemohl zabránit ani při vynaložení náležité péče.

2. Dopravce však neodpovídá za škodu na zásilce, jestliže prokáže, že byla způsobena:.

a) odesílatelem, příjemcem nebo vlastníkem zásilky,
b) vadou nebo povahou obsahu zásilky, včetně běžného odpadu,
c) okolností, které dopravce nemohl zabránit; sem patří případy vyšší moci, jako je poškození nákladu povodní, zemětřesením, požárem, lavinou atd.
d) vadný obal, na který dopravce upozornil odesílatele při převzetí zásilky k přepravě, a pokud byl vystaven nákladní list, byla v něm vada obalu zaznamenána; pokud dopravce na vadu obalu neupozornil, neodpovídá dopravce za škodu na zásilce vzniklou v důsledku této vady pouze tehdy, pokud vada nebyla zjevná při převzetí zásilky. Dopravce je oprávněn uvést výhrady k obalu a stavu zásilky v přepravním dokladu nebo dodacím listu, které zůstávají odesílateli zásilky.

3. V případě poškození zásilky podle bodu 02 je dopravce povinen vynaložit odbornou péči, aby škoda byla co nejmenší.

4. V případě ztráty nebo zničení zásilky je dopravce povinen nahradit hodnotu zásilky v době jejího předání dopravci.

5. V případě poškození nebo znehodnocení zásilky je dopravce povinen uhradit rozdíl mezi cenou, kterou měla zásilka v době, kdy ji dopravce převzal, a cenou, kterou by měla poškozená nebo znehodnocená zásilka v této době.

6. V případě smlouvy o přepravě zboží podle občanského zákoníku je dopravce povinen nahradit za ztrátu nebo zničení zásilky cenu, kterou měla ztracená nebo zničená zásilka v době, kdy byla přijata k přepravě. Kromě toho je povinen uhradit přiměřené náklady, které mu vznikly v souvislosti s přepravou ztracené nebo zničené zásilky. V případě poškození nebo částečné ztráty zásilky uhradí dopravce částku, o kterou byla zásilka znehodnocena; je-li účelné provést opravu, uhradí dopravce náklady na opravu. Dopravce odpovídá za výše uvedené škody až do výše 10 000 EUR. Dopravce je povinen provést přepravu s odbornou péčí a ve stanovené lhůtě. Dopravce odpovídá za škody vzniklé v důsledku přepravy zboží, jiné než škody na zásilce, pouze tehdy, pokud byly způsobeny překročením dodací lhůty. Dopravce odpovídá za škody způsobené překročením dodací lhůty do výše přepravného. Odesílatel nebo příjemce musí jednoznačně prokázat vznik škody a zavinění dopravce (musí být prokázána příčinná souvislost mezi vzniklou škodou a zaviněním dopravce).

7. Dopravce je povinen neprodleně oznámit odesílateli každé poškození zásilky před jejím předáním příjemci. Pokud však nabyl právo na vydání zásilky, je povinen tuto skutečnost oznámit příjemci. Dopravce odpovídá za škodu způsobenou odesílateli nebo příjemci porušením této povinnosti.

8. Hrozí-li bezprostředně značné poškození zásilky a není-li čas vyžádat si pokyny odesílatele nebo váhá-li odesílatel s vydáním takových pokynů, může dopravce zásilku vhodným způsobem prodat na náklady odesílatele.

9. Dopravce může splnit svůj závazek s pomocí jiného dopravce a odpovídá za to, jako by přepravu provedl sám.

10. Dopravce odpovídá za škodu způsobenou odesílateli neprovedením přepravy, která již byla sjednána v písemné přepravní smlouvě, jen do výše prokázaných nákladů, které vynaložil na zbytečnou přípravu zásilky k přepravě.

11. Odesílatel musí svůj nárok na náhradu škody uplatnit u dopravce pouze písemně, přičemž musí své nároky odůvodnit a prokázat příčinnou souvislost mezi škodou a zaviněním dopravce. Musí rovněž přiložit doklady prokazující oprávněnost jeho nároku a správnost nárokované částky a příslušné části přepravního dokladu.

12. Odesílatel musí uplatnit svůj nárok na náhradu škody u dopravce do šesti měsíců od vydání zásilky příjemci, nebo pokud k vydání nedošlo, do šesti měsíců od převzetí zásilky k přepravě, jinak nárok zaniká.

2.4. Podmínky pro změnu přepravní smlouvy a odstoupení od smlouvy

1. Až do vydání zásilky může odesílatel požadovat, aby byla přeprava přerušena a zásilka mu byla vrácena nebo s ní bylo po dohodě s dopravcem jinak naloženo, a je povinen uhradit účelně vynaložené náklady s tím spojené.

2. Příjemce může navrhnout, aby mu byla zásilka vydána na jiném místě vykládky.

3. Přepravné a další náklady spojené s provedením změny přepravní smlouvy podle odstavce 01 hradí odesílatel a podle odstavce 02 příjemce.

4. Ustanovení článku 2.2 se vztahují i na návrh na změnu přepravní smlouvy.

5. Pokud potřeba přepravy zanikne po sjednání přepravní smlouvy, odesílatel to neprodleně oznámí dopravci.

6. Byla-li přeprava zrušena poté, co vozidlo odjelo na sjednané místo nakládky, nebo pokud vozidlo již na takové místo dorazilo a zásilka nebyla podána k přepravě z důvodu na straně odesílatele, má dopravce právo na náhradu nákladů, které mu v souvislosti s tím vznikly.

7. Nemůže-li dopravce provést sjednanou přepravu nebo nemůže-li ji provést za sjednaných podmínek nebo za podmínek stanovených v těchto přepravních podmínkách, oznámí to neprodleně odesílateli. Nevyhovují-li nové podmínky navržené dopravcem odesílateli, je oprávněn od přepravní smlouvy odstoupit; od smlouvy může odstoupit také tehdy, nebylo-li vozidlo dodáno do tří hodin po sjednané době dodání bez předchozí dohody s odesílatelem.

8. Vznikne-li po převzetí zásilky k přepravě překážka, která znemožňuje zahájení nebo pokračování přepravy nebo vydání zásilky, a nebyl-li pro takový případ s odesílatelem dohodnut další postup, je dopravce povinen vyžádat si neprodleně návrh odesílatele.

9. Dopravce nemusí informovat odesílatele, pokud je překážka dočasného charakteru (např. nutnost přemístit zásilku) a dosažení jeho návrhu by vyžadovalo delší dobu, než bude nutné k odstranění překážky.

10. Pokud překážka pomine dříve, než byl učiněn dodatečný návrh odesílatele, postupuje dopravce podle původně dohodnutých podmínek. 11. Odesílatel mohl již v přepravním dokladu učinit návrh, jak má být se zásilkou naloženo v případě vzniku překážky v přepravě při plnění přepravní smlouvy.

11. Nelze-li podle předchozích ustanovení zásilku vydat příjemci nebo vrátit odesílateli, dopravce zajistí její uskladnění; o uskladnění zásilky dopravce neprodleně informuje odesílatele. Náklady na uskladnění nese odesílatel.

2.5. Přepravní doklady v silniční nákladní dopravě

1. Přepravní doklad jako přepravní listina doprovází zásilku až do jejího vydání nebo likvidace. 2. Odesílatel je povinen předat dopravci řádně vyplněný nákladní list nebo je povinen sdělit dopravci údaje o zásilce a poté, co je dopravce uvede např. do nákladního listu, je potvrdit svým podpisem, případně se s dopravcem na nákladním listu dohodnout jinak.

2. Nákladní list se předává dopravci, pokud není se zásilkou dohodnuto jinak.

3. Přepravní doklad musí obsahovat alespoň následující údaje:

a) jméno odesílatele a příjemce,
b) obvyklé označení obsahu zásilky a jejího obalu,
c) počet kusů (množství),
d) hrubou hmotnost zásilky nebo jinak vyjádřené množství zboží
e) místo nakládky a místo vykládky,
f) datum a potvrzení o převzetí zásilky dopravcem a příjemcem,
g) místo pro výhrady dopravce.

4. Přepravním dokladem ve vnitrostátní silniční nákladní dopravě je a) nákladní list vyplněný a předaný odesílatelem, b) dodací list, pokud splňuje výše uvedené podmínky.

5. Je-li zásilka naložena nebo vyložena na více místech, je odesílatel povinen předložit pro každou část zásilky samostatný přepravní doklad. 6. Při opakovaných přepravách z téhož místa nakládky na totéž místo vykládky a při dalších přepravách pro téhož odesílatele, které se opakují za v zásadě stejných podmínek, jakož i při přepravách uvnitř budov a stavenišť se může odesílatel s dopravcem dohodnout na použití jediného nákladního listu pro celou pracovní směnu vozidla. U některých druhů přeprav mohou být údaje v nákladním listu zjednodušeny.

6. Dopravce a přepravci (odesílatel a příjemce) odpovídají za správnost a úplnost údajů, které uvedou v přepravním listu.

7. Dopravce má právo uvést do nákladního listu výhrady dopravce k typu použitého vozidla na základě požadavku objednatele přepravy, stavu zásilky, jejího obalu, počtu kusů (množství) a způsobu nakládky.

8. V případě přepravy nebezpečných věcí je odesílatel povinen předložit další doklady předepsané platnými právními předpisy, které jsou uvedeny v následujících oddílech přepravního řádu.

3. Způsob uzavření a platnost smlouvy o přepravě zboží vnitrostátní silniční nákladní dopravou

3.1. Reklamační řízení

1. Reklamační lhůty a promlčecí lhůty pro uplatnění nároků odesílatele nebo příjemce vyplývajících z přepravní smlouvy s dopravcem jsou pro vnitrostátní silniční nákladní dopravu prováděnou ve Slovenské republice stanoveny v obchodním zákoníku a občanském zákoníku.

2. Oprávněná osoba (dopravce nebo zasílatel) je povinna uplatnit u dopravce písemně všechna práva vyplývající z přepravy. Vrácení částky zaplacené za přepravu může oprávněná osoba (dopravce nebo zasílatel) požadovat pouze tehdy, pokud ji dopravci prokazatelně zaplatila.

3.2. Platnost přepravního řádu pro silniční přepravu zboží

1. Tento přepravní řád je platný od 1. 1. 2015.

2. Před uzavřením smlouvy o přepravě zboží nebo nákladu je zákazník (dopravce) povinen seznámit se s tímto přepravním řádem.

3.3. Změny předpisů pro silniční nákladní dopravu

1. Veškeré změny a doplňky přepravního řádu jsou platné dnem podpisu statutárním orgánem společnosti.

2. Pokud je jízdní řád podstatně změněn nebo doplněn, dopravce zajistí jeho zveřejnění a zpřístupnění v plném znění.